torstai 14. helmikuuta 2013

Luentojen valmistelua

Enter ry:n kännykkäopastajien koordinaattori houkutteli minua jo viime marraskuussa pitämään luennon tablettitietokoneista. Paikka olisi Keravan Talkoorengas. Siellä on jo aikaisemmin pidetty luento älykännyköistä ja toivottiin luentoa myös tablettitietokoneista. Ajankohdaksi oli sovittu vuoden 2013 maaliskuu. Aluksi en oikein osannut vastata kieltävästi tuohon pyyntöön.

Kerava on minulle tuttu kaupunki, sillä olen asunut siellä aikaisemmin 33 vuotta. Tämä oli ehkä yksi syy miksi en kieltäynyt kokonaan. Minulla on kyllä käyttökokemusta tablettitietokoneista, sillä ensimmäisen tablettitietokoneeni iPad 2:n ostin vajaat kaksi vuotta sitten. Viime vuoden joulukuussa ostin sitten uudemman iPadin Retina-näytöllä ja luovutin vanhan tyttärelleni pientä maksua vastaan. Viime vuoden lopulla hankin lisäksi Asuksen valmistaman Google Nexus 7 -tabletin.

IPad ja Google Nexus 7

Vaikka minulla on käyttökokemusta tableteista, siitä huolimatta luennon pitäminen arvelutti, koska sen valmistelu vaatii melkoisesti työtä etukäteen. Ilmoitin myöhemmin, että luovun koko hankkeesta. Sain taas uuden pyynnön tarmokkaalta kännykkäopastajien koordinaattoriltamme. Lopulta sitten suostuin. Tarkoitus oli aloittaa kalvojen teko, mutta se viivästyi, kun aloituskynnys oli korkea. Vasta tammikuun puolessa välissä aloin miettimään luennon runkoa.

En ole viime aikoina tehnyt esitysdioja. Tavoitteeni oli, että pystyisin tekemään ne ilmaisella esitysohjelmalla LibreOffice Impressellä, koska Google Driven oma esitysohjelma ei ole mielestäni  kovin monipuolinen eikä käyttäjäystävällinen pitkien esitysten tekoon. Tein kokeeksi dian ja vein sen Windows 8-mikron resurssienhallinnan kautta Google Driveen. Jostain syystä se ei kuitenkaan näkynyt ollenkaan, kun avasin Google Driven iPadillani. Useiden yritysten jälkeen käytin Driven Lähetä-painiketta ja nyt diaesitykset ilmestyivät myös iPadin Google Driveen, kun olin lähetysasetuksista ottanut käyttöön asetuksen Muunna ladatutut tiedostot Google Dokumentit -muotoon. Muunto tapahtui myös autommaattisesti, kun katseli diat Google Drivessa.


Jos tablettitietokoneluentoon oli riittävästi aikaa valmistella, niin Google+ -palvelun esittelyyn ei ollut aikaa oikeastaan ollenkaan. Oli sovittu, että Enter ry:n TVT-kerhossa pidetään tietoisku 28.1.2013 aiheesta Google+ ja Googlen pilvipalvelut. Lasipalatsin Kohtaamispaikan suunnittelija, jonka piti pitää esitys, sairastui kuitenkin ja tieto siitä saatiin pari tuntia ennen esityksen alkamisaikaa. Enterin puheenjohtaja soitteli minulle puolitoista tuntia ennen tilaisuuden alkua ja kyselti voisinko minä pitää esityksen Google+:sta. En kuitenkaan heti vastannut myöntävästi, koska olin kävelemässä kotini lähistöllä ja tarkoitus oli vielä syödä ennen tilaisuutta. Siksi aikaa esityksen valmisteluun ei ollut käytännössä yhtään. Lähdin syötyäni Lasipalatsiin ja päätin pitää esityksen ex tempore, koska olin käyttänyt Google+ -palvelua jo noin puolitoista vuotta. Ajattelin, että eiköhän tällaisella kokemuksella jotakin pysty esittämään.

Itse en ole kovin innokas esiintymään suuren yleisön edessä, mutta kun pyyntöjä tulee, ei kehtaa aina kieltäytyäkään. Minkälaisia kokemuksia lukijoilla on luentojen pitämisestä? Oletko joutunut pitämään luennon ex tempore?

3 kommenttia:

  1. Kyllä luennot hyvin menee, kun tunnet asiat. Rohkeasti vaan lavalle tietoa jakamaan.

    VastaaPoista
  2. Kauheita kokemuksia on mulla. En tykkää yhtään esiintyä. Nyt aloin jo jännittää sinun puolestasi, niin sitten sinun ei tarvitse.

    VastaaPoista